27 października 2020 r. podczas 20 posiedzenia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Poseł na Sejm RP Tadeusz Chrzan przedstawił stanowisko Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość do rządowego przedłożenia – projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw.
Celem projektowanych zmian jest:
- zapewnienie optymalizacji wykorzystania środków publicznych w zakresie finansowania inwestycji medycznych,
- eliminacja zjawiska nadpodaży niektórych usług medycznych,
- zaspokojenie popytu na usługi medyczne w danym obszarze poprzez dostosowanie inwestycji w sektorze zdrowia do rzeczywistych potrzeb społeczeństwa oraz umożliwienie świadczeniodawcy perspektywicznego rozwoju zgodnego z potrzebami zdrowotnymi
Negatywne czynniki w dotychczas obowiązujących przepisach
Negatywnymi czynnikami w dotychczas obowiązujących przepisach o których wspomniał Poseł na Sejm RP Tadeusz Chrzan są:
- Instrument Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia obejmował zbyt wąskie spektrum podmiotów leczniczych objętych koniecznością posiadania oceny o celowości inwestycji, w których były i są realizowane inwestycje obarczone ryzykiem nieuzyskania kontraktu z Narodowego Funduszu Zdrowia
- napływ nadmiernej ilości wniosków o wydanie Oceny Celowości Inwestycji o niskiej wartości kosztorysowej, które dotyczą inwestycji nieistotnych z punktu widzenia zapewnienia świadczeń w ramach ubezpieczenia zdrowotnego
- brak kompatybilności w obiegu dokumentów wynikający z istnienia dwóch odrębnych systemów (IOWISZ i e PUAP) w ramach, których są składane wnioski
- występujący podział wniosku na dziedziny, w praktyce zaburza pełną ocenę inwestycji, powoduje konieczność oceny zakresu w oderwaniu od całości inwestycji, przy jednoczesnym realnym wpływie na wynik punktowy tylko jednej dziedziny
Główne zmiany jakie wprowadza projekt dotyczą:
- Objęcie szerokiego spektrum podmiotów leczniczych, które świadczą lub zamierzają świadczyć usługi medyczne finansowane ze środków budżetu państwa, realizujących zadania inwestycyjne, oceną w systemie IOWISZ przez uzależnienie kontraktowania świadczeń z NFZ od posiadania pozytywnej Oceny Celowości Inwestycji
- Określenie dolnego kwotowego limitu wartości inwestycji dla którego będzie istniał obowiązek sporządzenia Oceny Celowości Inwestycji. Projekt zakłada konieczność sporządzenia oceny dla inwestycji o wartości kosztorysowej przekraczającej 2 mln zł.
- Wzmocnienie merytorycznej oceny wniosków dla inwestycji strategicznych o wysokiej wartości, czyli wniosków o wartości kosztorysowej inwestycji przekraczającej 50 mln zł przez utworzenie Komisji Oceny Wniosków Inwestycyjnych jako wysokospecjalistycznego organu pomocniczego, którego zadaniem są działania ukierunkowane na efektywną kontrolę i nadzorowanie nad inwestycjami najbardziej kosztochłonnymi, które w znacznym stopniu oddziałują na rynek usług medycznych.
- Uproszczenie formularza wniosku i jego oceny. Projekt zakłada odstąpienie od wskazania we wniosku o wydanie opinii dziedzin medycyny. Umożliwi to zobrazowanie inwestycji jako komplementarnej całości, optymalizującej dokonania holistycznej oceny jako jednej spójnej całości.
- Ujednolicenie formy składania wniosków o wydanie OCI – wyłącznie drogą elektroniczną za pomocą systemu IOWISZ. Dzięki takiemu rozwiązaniu zostanie wyeliminowany dotychczasowy brak kompatybilności w obiegu dokumentów wynikający z istnienia dwóch odrębnych systemów (IOWISZ i ePUAP)
Poseł podkreślił, że projekt zakłada okres obowiązywania pozytywnej OCI i wynosi on 3 lata od dnia jej wydania. Nie ulega natomiast zmianie okres ważności opinii wydanych przed wejściem w życie przedmiotowego projektu ustawy, jak dotychczas, jest bezterminowy. Proponowane zmiany nie wpływają na obowiązujące umowy zawarte z NFZ, a jedynie dotyczą przypadków, w których podmiot leczniczy ubiega się o zwiększenie finansowania w ramach już zawartej umowy.
-Projekt zakłada, iż wsparcie ze środków publicznych powinny otrzymywać wyłącznie te przedsięwzięcia inwestycyjne, które są faktycznie celowe, a więc odpowiadają istniejącym i prognozowanym potrzebom zdrowotnym. Jeśli w dodatku weźmiemy pod uwagę systematyczny wzrost nakładów na ochronę zdrowia realizowany przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, w projekcie budżetu na 2021 r. zaplanowano nakłady na poziomie 5.3% PKB, co skutkuje kwotowym wzrostem rok do roku około 12 mld zł, należy stwierdzić, że przedmiotowy rządowy projekt o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw jest projektem wpisującym się w całość systematycznych działań rządu PiS wprowadzających racjonalne, nowoczesne i dobre zmiany w systemie opieki zdrowotnej – podsumował Poseł na Sejm RP Tadeusz Chrzan