Wystąpienie Posła na Sejm RP Tadeusza Chrzana podczas 20 posiedzenia Sejmu RP

Jestem przekonany, że w praktyce proponowane rozwiązania pozwolą uniknąć chaotycznego i krótkowzrocznego rozwoju rynku usług medycznych – mówił podczas swojego wystąpienia Poseł na Sejm RP Tadeusz Chrzan

27 października 2020 r. podczas 20 posiedzenia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Poseł na Sejm RP Tadeusz Chrzan przedstawił stanowisko Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość do rządowego przedłożenia – projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Celem projektowanych zmian jest:

  • zapewnienie optymalizacji wykorzystania środków publicznych w zakresie finansowania inwestycji medycznych,
  • eliminacja zjawiska nadpodaży niektórych usług medycznych,
  • zaspokojenie popytu na usługi medyczne w danym obszarze poprzez dostosowanie inwestycji w sektorze zdrowia do rzeczywistych potrzeb społeczeństwa oraz umożliwienie świadczeniodawcy perspektywicznego rozwoju zgodnego z potrzebami zdrowotnymi

Negatywne czynniki w dotychczas obowiązujących przepisach

Negatywnymi czynnikami w dotychczas obowiązujących przepisach o których wspomniał Poseł na Sejm RP Tadeusz Chrzan są:

  • Instrument Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia obejmował zbyt wąskie spektrum podmiotów leczniczych objętych koniecznością posiadania oceny o celowości inwestycji, w których były i są realizowane inwestycje obarczone ryzykiem nieuzyskania kontraktu z Narodowego Funduszu Zdrowia
  • napływ nadmiernej ilości wniosków o wydanie Oceny Celowości Inwestycji o niskiej wartości kosztorysowej, które dotyczą inwestycji nieistotnych z punktu widzenia zapewnienia świadczeń w ramach ubezpieczenia zdrowotnego
  • brak kompatybilności w obiegu dokumentów wynikający z istnienia dwóch odrębnych systemów (IOWISZ i e PUAP) w ramach, których są składane wnioski
  • występujący podział wniosku na dziedziny, w praktyce zaburza pełną ocenę inwestycji, powoduje konieczność oceny zakresu w oderwaniu od całości inwestycji, przy jednoczesnym realnym wpływie na wynik punktowy tylko jednej dziedziny

Główne zmiany jakie wprowadza projekt dotyczą:

  1. Objęcie szerokiego spektrum podmiotów leczniczych, które świadczą lub zamierzają świadczyć usługi medyczne finansowane ze środków budżetu państwa, realizujących zadania inwestycyjne, oceną w systemie IOWISZ przez uzależnienie kontraktowania świadczeń z NFZ od posiadania pozytywnej Oceny Celowości Inwestycji
  2. Określenie dolnego kwotowego limitu wartości inwestycji dla którego będzie istniał obowiązek sporządzenia Oceny Celowości Inwestycji. Projekt zakłada konieczność sporządzenia oceny dla inwestycji o wartości kosztorysowej przekraczającej 2 mln zł.
  3. Wzmocnienie merytorycznej oceny wniosków dla inwestycji strategicznych o wysokiej wartości, czyli wniosków o wartości kosztorysowej inwestycji przekraczającej 50 mln zł przez utworzenie Komisji Oceny Wniosków Inwestycyjnych jako wysokospecjalistycznego organu pomocniczego, którego zadaniem są działania ukierunkowane na efektywną kontrolę i nadzorowanie nad inwestycjami najbardziej kosztochłonnymi, które w znacznym stopniu oddziałują na rynek usług medycznych.
  4. Uproszczenie formularza wniosku i jego oceny. Projekt zakłada odstąpienie od wskazania we wniosku o wydanie opinii dziedzin medycyny. Umożliwi to zobrazowanie inwestycji jako komplementarnej całości, optymalizującej dokonania holistycznej oceny jako jednej spójnej całości.
  5. Ujednolicenie formy składania wniosków o wydanie OCI – wyłącznie drogą elektroniczną za pomocą systemu IOWISZ. Dzięki takiemu rozwiązaniu zostanie wyeliminowany dotychczasowy brak kompatybilności w obiegu dokumentów wynikający z istnienia dwóch odrębnych systemów (IOWISZ i ePUAP)

Poseł podkreślił, że projekt zakłada okres obowiązywania pozytywnej OCI i wynosi on 3 lata od dnia jej wydania. Nie ulega natomiast zmianie okres ważności opinii wydanych przed wejściem w życie przedmiotowego projektu ustawy, jak dotychczas, jest bezterminowy. Proponowane zmiany nie wpływają na obowiązujące umowy zawarte z NFZ, a jedynie dotyczą przypadków, w których podmiot leczniczy ubiega się o zwiększenie finansowania w ramach już zawartej umowy.

-Projekt zakłada, iż wsparcie ze środków publicznych powinny otrzymywać wyłącznie te przedsięwzięcia inwestycyjne, które są faktycznie celowe, a więc odpowiadają istniejącym i prognozowanym potrzebom zdrowotnym. Jeśli w dodatku weźmiemy pod uwagę systematyczny wzrost nakładów na ochronę zdrowia realizowany przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, w projekcie budżetu na 2021 r. zaplanowano nakłady na poziomie 5.3% PKB, co skutkuje kwotowym wzrostem rok do roku około 12 mld zł, należy stwierdzić, że przedmiotowy rządowy projekt o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw jest projektem wpisującym się w całość systematycznych działań rządu PiS wprowadzających racjonalne, nowoczesne i dobre zmiany w systemie opieki zdrowotnej – podsumował Poseł na Sejm RP Tadeusz Chrzan